Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale noi au scăzut cu 3,8% pe piața internă în primele două luni, la 9.268 de unități, după stagnarea din ianuarie, potrivit datelor APIA, care indică însă un avans de 19% al producției și de 10% la export față de perioada corespunzătoare a anului trecut.
„Pe ansamblul pieței, livrările totale (autoturisme și vehicule comerciale) au înregistrat o scădere de 3,8% față de anul trecut. În interiorul acestei scăderi, avem autoturismele cu – 5,9%. Situația nu este diferită de ceea ce se întâmplă pe plan european, unde în primele două luni din 2013 s-a înregistrat o scădere generală de 8,3% a numărului de autoturisme înmatriculate (cele mai mari scăderi procentuale fiind în Portugalia -48%, Grecia -26%, Franța -20% și Italia – 18%). În România, în continuare în luna februarie, vânzările au fost susținute de achizițiile realizate de către persoanele juridice (81% din total), cele către persoanele fizice reprezentând doar 19% din total”, se arată într-un comunicat al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Vânzările de autoturisme s-au plasat la 7.547 de unități, față de 8.017 unități vândute în primele două luni din 2012. Comparativ cu luna ianuarie, vânzările de autoturisme au avansat în februarie cu 26,4%.
La autoturisme, topul pe mărci este condus după primele două luni de Dacia, cu 1.927 unități vândute (25,5% din total), urmată de Skoda (808 unități/ 10,7%), Volkswagen (759
unități/ 10,1%), Renault (492 unități /6,5%), Ford (435 unități/ 5,8%) și Hyundai (407 unități/ 5,4%).
Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Skoda Octavia, Sandero și Renault Clio.
„Vânzările au fost susținute în continuare de achizițiile realizate de către persoanele juridice (81% din total), cele către persoanele fizice reprezentând doar 19%. În plus, continuă să se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, care, la un volum de aproximativ 34.000 unități la autoturisme și 7.500 la vehicule comerciale, au o creștere de 49%, respectiv 16% față de 2012. Din aceste cifre, rezultă că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte patru rulate, și mai grav fiind faptul că 20.837 (peste 60%) dintre acestea din urmă sunt mai vechi de 10 ani, adică de trei ori mai multe decât s-au vândut noi prin rețelele naționale ale producătorilor autohtoni și importatorilor autorizați”, se spune în comunicat.
Asociația arată că în acest context, inițiativa Guvernului de a introduce timbrul de mediu este binevenită, obiectivul declarat al acestuia fiind de a filtra, pe cât posibil, autovehiculele poluante.
Conceptul este, de asemenea, în linie cu recomandările Comisiei Europene, dar, pentru a-și produce efectele așteptate, reprezentanții APIA consideră că va trebui dublat de un nou concept al impozitului anual care, pe lângă achiziție (timbrul de mediu), să stimuleze și deținerea unui autovehicul cât mai puțin poluant.
Producția a înregistrat în luna februarie o creștere de 5,3% față de ianuarie, iar în primele două luni a urcat cu 18,9%, la 71.668 unități, fiind reprezentată aproape integral de autoturisme, care au consemnat un avans de 27,3% (71.666 unități).
Volumele cele mai mari în intervalul ianuarie-februarie au fost înregistrate de Dacia Duster (23.204 unități), model urmat de Dacia Sandero (18.163 unități), Dacia Logan (16.638 unități) și Ford B-MAX (13.661 unități).
La export s-a înregistrat în primele două luni o creștere generală de 10,6% comparativ cu anul trecut, la 58.026 unități. Acest avans se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 17,8%.
Cel mai exportat model în luna februarie a fost Dacia Duster (12.479 unități), urmat de Sandero (9.490 unități) și B-MAX (7.372 unități), ordinea fiind aceeași și în primele două luni.
În funcție de tipul de combustibil, în primele două luni din acest an a scăzut ponderea autoturismelor cu motoare diesel, care au ajuns la 59% din piață, față de 64% în aceași perioadă a anului trecut.
APIA consideră că pe termen scurt (2-3 luni), evoluția pieței depinde într-o măsură importantă de impactul noilor reglementări (timbrul de mediu, Programul Rabla, limitarea deductibilității amortizării).
„Timbrul de mediu și Programul Rabla ar trebui să stimuleze (într-o oarecare măsură) vânzările către persoanele fizice, în timp ce limitarea deductibilității amortizării, dimpotrivă, să pună presiune pe vânzările către persoanele juridice. Ori, în condițiile în care pe primele două luni piața a fost susținută în proporție de peste 80% de către persoanele juridice, este foarte posibil ca așteptatul impact pozitiv al celor două inițiative ale Ministerului Mediului să fie în mare măsură anulat de limitarea deductibilității amortizării achiziției de mijloace de transport”, se arată în comunicat.
Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale noi au scăzut cu 20,9% anul trecut, la 87.505 de unități, una dintre cele mai mari din UE, potrivit datelor furnizate la începutul lunii februarie de APIA, care anunța la vreme respectivă că speră, totuși, la un avans de 5% în 2013.